mandag den 3. november 2014

Dåbskjolen

For halvanden måned siden, besluttede jeg mig for, at jeg ville hækle en dåbskjole til Lea.

Den oprindelige ide, var at hækle kjolen efter Stof og Stil's opskrift. Sværhedsgraden var 3 ud af 5. Jeg har snart hæklet i 2 år, så tænkte, at jeg sagtens kunne knække koden. Det kunne jeg så ikke!
Jeg ved ikke om det er mig der er dum/uerfaren, eller om det er opskriften, som er besværlig. Men det ville bare ikke løse sig.
Jeg inviterede straks Kage-milla og ByBrandt på besøg, så de kunne hjælpe mig. Men de gik i stå, samme sted som jeg.
Min mor, som har hæklet i et u-tal af år, havde selv besvær med kysen, og synes opskriften var kompliceret. Så det tog mig ikke mange sekunder, at tage beslutningen om at stoppe projekt "hækl en dåbskjole fra Stof og Stil".

Der var på det tidspunkt ca. 3-4 uger, til at kjolen skulle være færdig. Stresset, ja det tror jeg nok!
Jagten på en ny opskrift gik i gang. Vi fandt mange gode bud, men jeg var bekymret for at starte, på endnu en opskrift jeg ikke kunne finde ud af.

Så i sidste ende (og med inspiration fra @cykelmyggen_egon, som hæklede en dåbskjole til DM i hækling) valgte jeg, at hækle noget, jeg allerede havde prøvet før. Nemlig denne sommerkjole.

Kjolen skulle selvfølgelig hækles en del længere og størrelsen skulle også være en del større, da det jo var almindelig tyndt bomuldsgarn der var indkøbt til projektet.

Der er brugt 9 ruller almindelig bomuldsgarn.
Kjolen er hæklet på pind 3,5 efter denne opskrift.
Den er hæklet efter størrelse 18-24 måneder (pga. garnvalg og min utrolig stramme hæklefasthed) og måler 90 cm i længden.

Nedenfor, ses billeder af det færdige resultat.

Kjolen i næsten fuld længde.


Afslutningskant i bunden. 

Jeg er super tilfreds med resultatet! Det har været al besværet værd!

I næste indlæg, skal jeg nok vise et billede af Lea i kjolen. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar