lørdag den 7. december 2013

Zpagetti vs. stofgarn

2 brødkurve er færdige og jeg er klar med min egen personlige bedømmelse.

Da jeg startede med at hækle, anede jeg slet ikke der var noget der hed stofgarn, det fandt jeg dog hurtigt ud af - det er jo vildt populært.
Man kan hækle så mange fine ting af garnet, så selvfølgelig skulle det prøves. Men som nybegynder, var jeg i tvivl om hvilken garntype jeg skulle vælge? Skulle det være stofgarn der kunne købes i fakta/kvickly eller hoooked zpagetti som kunne købes over nettet?

Umiddelbart ser det ud til at hoooked zpagetti er det mest populære, men jeg synes godt nok det er dyrt! 75.- for en rulle mod de 49.- for stofgarn.
Jeg endte med at købe 4 ruller stofgarn, da jeg synes prisen var mest overkommelig - når man gerne vil have flere farver til f.eks. et tæppe.
Jeg var dog så heldig at få en rulle hoooked zpagetti garn i fødselsdagsgave og blev da en smule skuffet over mit eget køb, da det var helt tydeligt, at man fik meget mere garn for pengene, når man købte den "dyre" variant.

Nu har jeg så testet begge typer garn. Jeg har hæklet præcis den samme brødkurv med præcis samme hækle-pind, og...

Jeg er MEGA skuffet over hoooked zpagetti. Det eneste positive jeg har at sige, er at man får mere garn for pengene. Jeg kan helt sikkert hækle en kurv mere, ud af resten fra garnrullen. MEN!!!
Zpagetti garnet er super hårdt at hækle med kontra stofgarnet. Det tog mig 3 timer at hækle en kurv med stofgarn og det har taget mig i hvert fald det dobbelte med zpagetti garnet. Jeg har været nød til at tage mange pauser undervejs, fordi det har været så hårdt for arme og håndled.
Dernæst er zpagetti garnet fyldt med knude-samlinger. På den ene kurv jeg har hæklet er der 7-9 knuder - der var INGEN knuder med stofgarnet. Jeg oplev også mange trævler i garnet, som har en betydning for finish'en.

Ved ikke om det bare er mig der har været uheldig med min rulle. Men alt i alt - vildt skuffet over zpagetti garnet - jeg vil til hver en tid købe stofgarn.


En af de omtalte knude-samlinger, virkelig dårlig lavet synes jeg.


Et sted med de omtalte trævler.


Hvis man kigger godt efter, kan man se hvad de mange knude-samlinger gør for det færdige billede.

Endnu en knude!


De to kurve ved siden af hinanden.

Nååå ja, en sidste ting... Kurven i zpagetti er slet ikke fast - den er nærmere total slatten og vil aldrig kunne sendes rundt om bordet, som en rigtig brødkurv burde kunne. Såå, jeg tror den skal være garnkurv istedet... Det er i hvert fald helt sikkert, jeg vil ikke give den i julegave, det er jeg slet ikke tilfreds nok til. 

Ja så har i min mening - brug den eller lad vær - jeg har i hvert fald fundet min favorit :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar