tirsdag den 30. september 2014

Tigerspring - fup eller fidus?

Tigerspring - øhh, hva er det?

Jeg havde godt læst ganske lidt om emnet (som ikke har noget som helst med en tiger at gøre) inden jeg blev mor - længe leve andre bloggere - men jeg havde ikke sat mig dybere ind i det, end at jeg vidste, det havde noget med barnets udvikling at gøre. So far, so good. 

Men i tirsdags, fik manden og jeg (og Lea selvfølgelig) lov at føle, hvad sådan et tigerspring går ud på.
Lea var helt ude af den - utrøstelig, pyldret og omklamrende - mere end normalt altså :) Intet hjalp... Vi gyngede, sang, nussede og trøstede alt hvad vi kunne - lige meget hjalp det.

Mens manden prøvede at berolige Lea med en gåtur i barnevognen, forsøgte jeg at google mig frem til, hvad søren der kunne være galt - google, en nybagt mors værste fjende og samtidig bedste ven.
Jeg må have googlet noget i retningen af "12 uger gammel og utrøstelig" og nærmest samtlige hits konkluderede at Lea var igang med et tigerspring!

Dette ledte selvfølgelig til yderligere research...
Alle Leas "symptomer" om man vil, passede på tigerspringsteorien. Jeg læste et sted: "dit barn er så utrøsteligt, at du overvejer at søge professionel hjælp" - ohh yes, det er første gang jeg har følt trang til at tage tøsens temperatur, for hun måtte jo være syg!!! 

Anyways, så fandt jeg ud af, at 2 hollandske forskere mener, at babyers mentale udvikling sker sådan meget pludseligt og kan være utrolig overvældende for barnet.
F.eks. ser baby sort/hvid den ene dag og dagen efter, vågner baby op til en verden i farver - det må sq da også være lidt skræmmende!
De 2 forskere har så undersøgt/observeret en ordentlig røvfuld babyer og konkluderet, at disse mentale udviklingsspring næsmest kan sættes i kalender - 10 spring i løbet af 77 uger.

Vores sundhedsplejerske deler ikke hollændernes teori, hun siger at der er meget andet evidensbaseret viden, som man kan forklare babyernes adfærd med. Men jeg kan bare sige så meget, at teorien passede fuldstændig på Leas humør i sidste uge - såå, jeg vil våge den påstand, at der er noget om snakken - hvilket bringer mig frem til hele pointen med dette indlæg:

Er du nybagt mor eller gravid, så få fat i bogen eller app'en "Vidunderlige uger". Her får du hjælp og vejledning til hvad du kan gøre, for at hjælpe dit barn gennem det mentale spring OG du får en forklaring på, hvorfor dit barn pludselig er så ked af det. 

Billedet er tyv"stjålet" fra min gode ven google.

Indlæget er ikke sponsoreret :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar