mandag den 9. december 2013

Smagen af jul!

Min ultimative favorit-jule-kage er ølkagen - en kage jeg sagtens kan finde på at bage selvom det ikke er jul.
Jeg deler lige min (synes jeg selv) fantastiske opskrift med jer.

Ingredienserne:
1 juleøl/hvidtøl
1 æg
500 g brun farin
500 g mel
2 tsk. kanel
2 tsk. stødt nellike
2 tsk. natron


Til kage skal der også bruges en brødform og smørelse.
Jeg bruger AMA bage-spray - det STINKER men er super effektivt.

Æg, øl og farin røres sammen, herefter tilsættes de øvrige ingredienser og dejen røres godt.
Brødformen smøres godt og dejen hældes heri.
Kagen stilles i en kold ovn og bages ved 175 grader i 1 time og 15 min.


Efter 1 time og 15 minutter er kagen klar. Den bliver altid en smule brændt i enderne - det skærer jeg bare af. 

De fleste danskere forkæler kagen med et lag smør når den skal spises - men jeg HADER smør, så jeg spiser den som den er.

Enjoy.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar