torsdag den 16. oktober 2014

At være mor - at være EVIG bekymret.

Sover barnet nok? Spiser det nok? Har det mon taget nok på næste gang sundhedsplejersken kommer? Burde det ikke trille, ligesom det andet barn i mødregruppen gør? Det græder godt nok meget, gu' ve' om det har kolik, eller feber, eller noget helt andet... Bør man ringe til lægevangten???
Alle mødre kender det... Man bekymrer sig!

Men, det er ikke denne slags "små" bekymringer, jeg vil snakke om i dag.
Nej nej, det er noget meget større - og noget helt uforventeligt.
For jeg havde bestemt forventet, at jeg ville blive sådan en mor, som bekymrede mig en del. Men aldrig havde jeg forestillet mig, at hele mit verdensbillede ville ændre sig!
Pludselig bekymrer jeg mig vanvittigt om den globale opvarmning, atomkraftværker, Ebola og al den krig der foregår i verden.
Det lyder hammer egoistisk det her... Men det bekymrede mig ikke rigtig før! Herregud, alt det der krig, det sker jo ikke i Danmark, Ebola er i Afrika og den globale opvarmning, tjaa, det er der jo delte meninger om - og det når sandsynligvis ikke rigtig at påvirke mig i min levetid.

Men nu hvor jeg er blevet mor og har en datter, der skal leve videre i den her verden, som skal have mand, børn, børnenebørn osv. Så betyder det bare rigtig rigtig meget! For nu handler det ikke kun om mig længere.
Nu bekymrer jeg mig, for den verden min datter og fremtidige familie skal leve i. For det skal være et godt liv de får, allesammen. Ingen af dem skal opleve 3. verdenskrig eller bo på en tømmerflåde, fordi al verdens is er smeltet og der ikke er mere land tilbage.  

Og hvad gør jeg så ved det - ud over at bekymrer mig over det - og drive min mand til vanvid med alle mine tanker :)
Tjaa, ikke så frygtelig meget endnu - har kun været mor i 3 måneder ikke... Men jeg vil gerne gøre noget ved det!

Så er det store spørgsmål bare: "Hvad kan lille mig, stille op mod global opvarmning, krig og en virus der potentielt, kan udrydde hele verden"?
Det er helt sikkert, at det bliver ikke mig, der finder "kuren" mod Ebola, eller stopper den globale opvarmning alene, eller hejser det hvide flag for hele verden og dermed stopper al krig.
Men jeg er ret sikker på (jeg er nødt til at bilde mig selv ind), at små ting som at: Sorterer affald (dåser, pap, kompost). Slukke stikkontakter, så man ikke bruger unødig strøm. Spare på vandet - aka. tage kortere bade og stoppe madspillet, kan være med til at rede verden.
Nåå ja, så kunne det jo også være, man skulle gøre som Lortemor og Iværksættermor og deltage i lidt frivilligt arbejde!

Bekymrer alt det her også dig? Og hvad gør du for at "rede verden"?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar